| Po stabiai trumpos konklavos, netikto jos rezultato ir diugaus popieiaus Prancikaus pontifikato pradios, sulaukme ir vent Velyk. Tai inios apie Aminj gyvenim laikas, kur iais – Tikjimo – metais pasitinkame regimai atsinaujinusioje Banyioje, – juk turbt daugelis, kovo 13-osios vakar regj Jorge Mario Bergoglio balkone, pagalvojome: tai tikrai laimingas kunigas ir labai tikras popieius. Nuoirdus, betarpikas, vargams atidus Prancikus nuo iandien vadovaus Banyiai. O jo pavaldiniai? Ar tikri ir laimingi iandien yra kunigai?
Btent diskusijai apie kunigyst skirta balandio „Artuma“, kelianti jau tradicikai nepatogius klausimus: kam reikalinga, kokia yra ar turt bti kunigyst iandienos gyvenime? K gi reikia „atrasti paaukim“?.. Kaip ir viso pasaulio, taip ir Lietuvos banyiose danai skamba maldavimas: „Kad jaunuoliai rinktsi kunigysts keli.“ Ar majantis kunig skaiius atspindi tokios „profesijos“ nevaisingum, ar tokia tarnyst traktuotina kaip nemanoma ar atgyvena?
Vytaut Maciukait silo majanio paaukim skaiiaus nevertinti neigiamai; ji pritaria didio teologo Karlo Rahnerio SJ nuomonei, kad majant tikinij skaiiui, j tikjimas gils bei tvirts. Svarbiausia – tarpusavio palaikymas. Parapijietis savo bendruomenei ir kunigui sipareigojs ne maiau nei kunigas savo ganomiesiems. Š poir taikliai apibendrina tvas Antanas Saulaitis SJ: „Jonas Paulius II, teigdamas, kad XXI amius Banyioje bsis pasauliei amiumi, pranaavo ne kunig bei vienuoli trkum, o brstant Vatikano II Susirinkimo Mokym apie esmin Krikto paaukim, ireikiam vairiausi tarnysi dovana.“ Viena i nauj (atgaivint) tarnavimo form bendruomenje – nuolatin diakonyst, kurios tradicija siekia pirmj apatal laikus. Tokios tarnysts pavyzdys – pats Kristus, atjs tarnauti monms, o ne kad Jam bt tarnaujama. Šia tema „Artuma“ spausdina informatyv interviu su diakon ugdymo program vadovais i Jungtins Karalysts – Tony Schmitzu ir Bernardu Farrell-Robertsu.
Redakcija itin diaugiasi gyva diskusija rubrikoje „Tikiu. Padk mano netikjimui“: labai svarbu kalbti apie Kryiaus kanios reikm ir… dalytis klausimais. juos kart atsako kun. Audrius Mikitiukas: „Jzaus kanios reikjo tam, kad per mirt ir Prisiklim ivaduot monij nuo susitarimo sulauymo, kur padar pirmieji mons.“ O gana stereotipikus klausimus – kodl kunigais gali bti tik vyrai, kam reikalingas celibatas – isamiai ir kantriai atsakinja kun. Artras Kazlauskas. Dr. Vincentas Voboleviius komentuoja ventikas Kovo 11-osios eitynes ir primena, jog „katalikai privalo diugiai ir vieai vsti tautines ventes, organizuoti tautinius kultrinius renginius ir tuo pat metu liudyti ms tikjim“; jis taip pat kalba apie paradoksali situacij spaudoje, kai bet kokiai prigimtinei nacionalizmo formai kyriai klijuojama faizmo ideologijos etiket. Prajus 100 veiklos dien, Algimantas Ramonas atkreipia dmes naujosios Vyriausybs paadus ir ingsnius eimos politikoje. siskaitykime.
Psicholog Zita Vasiliauskait aptaria savo profesijai atsidavusi moni svarb visuomenje, supaindina su kompetencij simuliuojani „autoritet“ problema. Vanda Ibianska atpasakoja spding gyvenimo kelion mogaus i kaimo; mogaus, kur iandien vadiname palaimintuoju popieiumi Jonu XXIII, norjusiu leisti Banyi vieio oro ir suaukusiu Vatikano II Susirinkim.
Reikliu vilgsniu kunigysts ikius velgia kun. Kstutis K. Brilius MIC: „Reikia artimo siel, kaip ir Diev, simyljusi kunig. Tokiai meilei neatsispiriama, tokia meil itirpdo individualizm.“ domu tai, jog velgdami velykins „Artumos“ virel puoiant Prancikaus veid, matome btent tok Romos vyskup ir kunig. Šis dvasininkas – tai ne tik kunigysts „reabilitacija“, bet ir ventumo teigimas, taigi plaiai iminto – patogaus ir lengvo vartojimo – kelio kritika.
Šiame numeryje skaitytoj laukia net trys liudijimai apie savj keli pavstj tarnyst: arkivyskupo Sigito Tamkeviiaus SJ, vyskupo Kstuio Kvalo ir kunigo Erasto Murausko. Tai laiming kunig liudijimai.
Velykos – dvasinio atsinaujinimo metas, sutampantis ir su pavasariu. Tad, skambant diaugsmingam Viepaties Prisikl, Aleliuja ir regint Dievo krinijos nubudim, siklausykime pirmj popieiaus Prancikaus Mii kvietim: „Praau vis, <…> bkime krinijos „globjai“, sergkime gamtoje rayt Dievo plan, globokime vieni kitus <…>. Globoti reikia sergti savo jausmus, savo ird, nes i jos ieina geri ir blogi ketinimai, tie, kurie kuria ir kurie griauna.“ Gera bt ir mums usikrsti Prancikaus gebjimu bti meiliam bei… konkreiam tuo pat metu!
Rta LAZAUSKAIT |